Hej Iréne!
Hur ser efterfrågan ut inom ditt område? Vilka branscher/kompetenser efterfrågas?
– Under våren och sommaren rekryterade offentlig sektor många duktiga kommunikatörer som blivit väldigt värdefulla under coronakrisen. Under hösten har även mer kommersiella organisationer startat upp rekryteringar, och efterfrågan i till exempel Stockholm ser ungefär lika stark ut som 2019. Vi rekryterar bland annat flera marknadschefer och försäljningschefer till branscher som logistik, energi, utbildning och fastighet. Digitala kunskaper efterfrågas alltid, speciellt inom marknadsföring. Flera bolag vill göra en digital transformation och söker en kandidat som tidigare varit med om den resan hos en marknadsavdelning eller byrå i framkant.
Vad attraherar en person som jobbar inom marknad/kommunikation/försäljning, alltså får hen att byta jobb?
– Kandidater som har en anställning idag vågar fortfarande söka jobb, men är generellt mer måna om att söka sig till stabila branscher. Andra faktorer som attraherar kandidater är ett arbetsgivarvarumärke med positiva associationer. Det får gärna vara välkänt, nytänkande och kännas meningsfullt. Kandidater vill även ha kompetensutveckling och möjlighet att kombinera arbetet med livet utanför.
Vad är ditt tips på hur man håller sig uppdaterad inom sitt område och fortsätter vara anställningsbar?
– Att ta ansvar för din personliga utveckling och hålla dig uppdaterad skapar trygghet i en konjunkturkänslig tid. Flera utbildningsleverantörer har anpassat sitt utbud efter marknadens behov och erbjuder relevanta kurser där du lär dig mycket på kort tid. För den som vill hålla sig uppdaterad i vardagen blir det viktigt att bygga relevanta nätverk där man kan dela information med varandra, följa branschspecifika grupper i sociala medier, delta i relevanta webinarium, läsa branschmedia och lyssna på poddar. Håll din Linkedin-profil uppdaterad och berätta för ditt nätverk när du söker jobb.
Letar du jobb inom marknad och försäljning? Se våra lediga tjänster inom området här!